Verdere informatie
In dit concert staat centraal, Prière, opus 20 van César Franck (1822-1890). Dit jaar herdenken we de geboortedatum van Franck. Hij werd in 1859 benoemd tot organiste-titulaire van het nieuwe, door Cavaille-Coll gebouwde orgel in de Sainte Clotilde te Parijs. Het instrument inspireerde hem tot het schrijven van uiterst belangrijke orgelwerken, hoogtepunten in het 19de eeuws Franse orgelrepertoire.
Het concert opent ook met een gebed, maar dan vanuit de Lutherse traditie. Het “Vater Unser” ( het Gebed des Heren) bewerkt door Margaretha Christina de Jong. Fraai is dat het goed aansluit op het Franse karakter van dit programma; het is namelijk geschreven in de Franse laat romantische stijl, een stijl waarbij Margaretha zich thuis voelt. Daarna luisteren we naar Franck, zijn Pastorale opus 19.
De Prelude en Priere van Charles-Valentin Alkan ( 1813-1888) zijn gecomponeerd voor piano met pedaalklavier en later door Franck bewerkt voor orgel.
Eugene Gigout (1844-1925) was een leerling van Camille Saint -Saens en na zijn afstuderen fungeerde hij ook enige tijd als de vervanger van Camille aan La Madeleine in Parijs. Later werd hij zelf organist in de St. Augustin. Zijn Toccata waar dit concert mee afsluit is het bekendste orgelwerk van hem geworden.
Programma
- Van Margaretha Christina de Jong (1961):
Fantasie over “Vater unser im Himmelreich”, Opus 116,
- Van César Franck (1822 – 1890):
Pastorale, Opus 19
- Van Eugene Gigout (1844 – 1925):
- Scherzo, uit ‘Dix pieces pour orgue’
- Minuetto
- Van César Franck:
Prière, Opus 20 (á Monsieur Benoist)
- Van Charles – Valentin Alkan (1813- 1888) en bewerkt door César Franck:
- Prelude
- Prière
- Van Eugene Gigout:
Andante religiosa (in canon)
- Van Eugene Gigout:
Toccata